2023 nyarán jártam egy kisebb fesztiválon, ahol a színpadon ismerős arcokat véltem felfedezni. Ekkor merült fel bennem a kérdés, vajon miért nem ültünk le mi még sosem beszélgetni arról, hogy vajon hogyan is lettek ők így együtt, hogyan is alakult meg a SAJBA.
Végül ez az interjú csak most tudott megvalósulni, aminek egyébként azért örülök, mert most két dologhoz is csatolható ez az alkalom.
Az egyik a közelmúltban történt nagyböjti sváb hagyomány, a sajbázás közelsége, a másik pedig egy fontos dátum a zenekar életében – 2024.04.04-én, azaz a mai napon, 14:04-kor jelenik meg második albumuk, Totem címmel.
Néder Lackóval beszélgettünk.
KK: Kezdjük a legelején. Hogyan kerültetek kapcsolatba Mikával zeneileg? Egyáltalán honnan ismeritek egymást?
NL: Onnan kezdem, hogy ’90-es évek, művházmozgalom, Kismaroson. Azt úgy kellett elképzelni, hogy volt Zsuzsa néni a könyvtáros, átmentünk hozzá, hogy „Szeretnénk március 17-én koncerteket szervezni, kibérelhetjük a művházat?” „Persze, gyerekek, itt a kulcs, takarítsatok ki, és hozzátok ki a koncert végén”. Ez volt a bérlés.
Végtelenül fantasztikus időszak volt, ezt úgy képzeld el, hogy volt olyan Kismaroson, mikor egyszerre négy aktívan koncertező zenekar is volt, és akkor ehhez tegyük hozzá Nagymarost, akikkel jó kapcsolatot ápoltunk. (Verőce valamiért kimaradt ebből.) Egy picit olyan lehetett, mint a ’60-as években a beat-korszak. Nagyon jó koncerteket szerveztünk itt, volt olyan esemény, amikor még Budapestről is áramlottak az emberek. Mika is ehhez csatlakozott, innen az ismeretség.
KK: Hogyan lett a tovább? Onnantól kezdve együtt zenéltetek?
NL: Nem. Aztán valahogy elsodort bennünket az élet, a zenei világ is. Ő elkezdte a Misztrált, én meg különféle zenekarokban gitároztam. Aztán a 2000-es évek elején elkezdtem elektronikus zenével foglalkozni. Olyan elektronikus zenével, ami nem számítógépen íródik, hanem kifejezetten olyan típusú szintetizátorokat raktam össze, amin én csináltam meg a zenéket, és azokat élőben is előadtam. Tehát nem benyomtam egy play gombot, meg nem dj-skedtem.
Meg is jelent egy pár lemezem, egy brit kiadó adta ki őket, de aztán éreztem, hogy jó lenne ezt valamivel feldobni.
2020-ban, épp a Covid idején, felhívtam Mikát, hogy mit szólna, ha néhány népzenei motívumot, tradicionális hangszerekkel feljátszana nekem. Mika Misztrálos és szólókarrierje a vírus miatt kevesebb elfoglaltságot adott, ez lett a SAJBA szerencséje. Lementünk a Subidubee próbaterembe, itt Kismaroson (), én hoztam a szintetizátoraimat, elkezdtem játszani valami zenei alapot. Annyira emlékszem, hogy a Mika elővette a basszusfurulyát, amit én előtte nem ismertem, de rögtön szerelmese lettem. Elkezdte fújni, majd ráénekelt egy magyar népdalt.
KK: S hogyan lett ebből SAJBA? Miért épp ez lett a nevetek?
NL: Nem is tudom, hogy volt ez… elkezdtünk neveket dobálni, ez úgy beugrott. Ennek volt kötődése a Dunakanyarhoz, Kismaroshoz, de volt népi vonzata is, és ez jól adta magát.
Azt, hogy folytatjuk az együtt zenélést, nem tudom, hogy akkor eldöntöttük-e. Mindenesetre azt láttuk, hogy ez működik, (annak ellenére, hogy mindketten fenntartásokkal érkeztünk a próbaterembe). Én egy picit forszíroztam is azért a dolgot, s nagy hirtelen, pillanatok alatt írtunk 6-7 számot. Kitettünk néhány próbatermi felvételt, illetve megmutattam pár embernek ezeket, és nagyon kedvező fogadtatása volt. Meg hát a Mikát egy tök más zenei környezetben hallják, szerintem ez is különleges élmény volt mindenkinek.
KK: Első koncert?
NL: Tóth Imi, aki Nagymaroson a Danu Bárt csinálja, akkor kezdte a Kerék Bárt Zebegényben. Na ott játszottunk először közönség előtt, az volt a debütáló koncertünk. (és látá az Úr, hogy ez jó ) Ezután kaptunk is néhány meghívást.
KK: Hogyan lett a duóból trió?
NL: Mika is és én is éreztük, hogy valami hiányzik. Hát hogy egy dobos. Legyen egy dobos, aki az ütemet adja. Volt Mikának egy Marci nevű barátja, aki egyébként az Organix fesztivál szervezője, és ahol felléptünk, még duóként. Akkor kérdeztük meg Orosz Marcit, hogy van-e kedve csatlakozni a SAJBÁhoz. Így egészültünk ki trióvá.
KK: Az első albumon már hárman játszottatok? Illetve hogyan alakult úgy, hogy egyáltalán lett kiadott CD-lemezetek?
NL: Igen, ott már hárman voltunk. Összegyűlt a 12 dal, és szerettük volna, ha az emberek a kezükbe veszik, és hallgatják. Habár a SAJBÁnak a lényege az élő zene, vagyis a fellépéseken él és létezik igazán a zenekar, de azért szerettük volna rögzíteni is ezeket a dalokat, hogy aki szeretné hallgatni őket, és nem épp egy SAJBA koncerten van, az is megtehesse. Ezeket a dalokat otthon, nálam vettük fel, raktuk össze, én kevertem meg a lemezt. Nagy segítség volt, hogy a dalok.hu befogadta és kiadta az albumot.
https://dalok.hu/kereses?search=sajba
KK: Mit tartasz a legnagyobb fordulópontnak a zenekar életében?
NL: Az Ősapám című dal klipje. Az mérföldkő volt. Persze a kismarosi vonatkozása sem elhanyagolható, ugyanis Kismaroson és Szokolyán vettük fel az egész videoklipet, és Ungi Dani Kismarosról is ekkor debütált, mint operatőr. Szerintem varázslatosra sikerült. Maga a dal is nagyon erős. Úgy született, hogy semmit nem kellett változtatni, javítani rajta. Az eredeti formájában, ahogy megírtuk, úgy lett kész.
Nagy élmény volt ezzel kapcsolatban még, hogy elmentünk Erdélybe koncertezni és ott a 12 éves srácok, torkuk szakadtából üvöltötték a József Attilát. Talán ezt éltem meg az egyik legnagyobb sikernek a SAJBÁval, hogy tudtunk úgy kultúrát közvetíteni, hogy az szexi.
Szóval felvettük hozzá a klipet, amit aztán beválogattak a magyar Klipszemlére. https://klipszemle.com
KK: Mesélj erről picit.
NL: Az Ősapámat beválogatták az első száz közé. Nagyon nagy élmény volt, hogy a zenekar és Dani első klipje bekerülhetett ide, mindez nekem azt mondta, hogy jó az irány, jó, amit csinálunk. Az első 10-15-öt vetítették le az A38 hajón, de ebbe a körbe már nem jutottunk be.
KK: Ha már A38… Pénteken pedig lemezbemutató koncert, épp ott, ha jól tudom.
NL: Így van. Nagyjából két hete lett kész a lemez, de ezt nagyon feszített tempóban sikerült megcsinálni. A felvételt már nem nálam, hanem Terjék Gábor barátunknál vettük fel, aki egy nemzetközileg elismert hangmérnök.
Ezen a koncerten fogjuk először élőben előadni ezeket a dalokat.
Most is próbáról jövök, múlt héten is volt egy háromnapos próbánk, ez nagyon megterhelő tud lenni.
KK: S innen következik is a kérdés: hogyan illesztitek be az életetekbe mindezt?
NL: Mika a zenélést választotta fő hivatásának. neki ott van a Misztrál zenekar – innen is gratulálunk nekik a Kossuth-díjhoz, nagyon büszkék vagyunk rájuk -, a saját szólókarrierje és számtalan egyéb elfoglaltsága mellé be van illesztve a SAJBA is.
Marcinak van egy saját vállalkozása, a Dombfalva közösségi program szervezésében van benne, több zenekarban dobol, nála is a SAJBA olyan helyen van, hogy amikor tud velünk jönni, akkor jön.
Nekem van civil állásom, természetesen, amit nagyon szeretek. Másrészt nehéz csak a zenéből megélni. Mindkettőt komolyan veszem.
Ez egy állandó balanszírozás, és nyilván ott a család, akik a legfontosabbak. Azt mondom, hogy most minden egyensúlyi állapotban van.
Örömet ad, és amit kifejezünk vele az hiteles.
KK: Sok lesz idén a fesztiválozás. Azt látom, hogy egyre nagyobb nyilvánosságot kaptok.
NL: Ez így van. Most már mondhatom, hogy közepesebb, sőt nagyobb presztízsű helyekre is eljutunk. Egyre több olyan megkeresés érkezik, amit nem mi proaktívan intézünk, hanem kívülről jön.
KK: Amit nagyon szeretnék megkérdezni egy ideje már, hogy mi az a zenei stílus, amit képviseltek, hova kategorizáljátok magatokat? Van-e ilyen, ami konkrét?
NL: Szerintem az origója az elektronikus alapok, tradícionális hangszerek és a Mika éneke. Nagyon összefoglalva azt tudnám mondani, hogy a pszichedelikus világzene, elektronikus alapokon. A pszichedelikus zenei világ erősen tetten érhető a zenénkben, és ez kezdve a Pink Floyd-tól egészen a pszichedelikus trance-ig, és világzene olyan szempontból, hogy nagyon sokfajta népzenét hallgatunk, de nyilván a magyar népzene áll hozzánk a legközelebb, abból merítünk a legtöbbet. Én például ír buzukin játszom, a saz egy török, a doromb egy nemzetközi, a fidula egy magyar hangszer, vagy ott vannak a fúvósok, amiket Mika használ, van köztük többek között fulyara, kaval, basszus furulya, reneszánsz furulya is. Azt gondolom, a zene, meg a misztérium a lényeg, és ez az amiben leginkább a SAJBA szeret tetszelegni, ez az atmoszféra-teremtés. És ebben a szöveg, a dal is erősen benne van. Az új lemezre Révuti Norbi is írt két dalszöveget, mindkettő fantasztikus lett. Én is írtam párat, verseket is megzenésítettünk, népdalokat is, de mindegyikben ott van a misztérium. Szerintem ezt érdemes a művészetnek bontogatnia.
Ami még végigvonul a SAJBA életén, az a természethez való viszonyunk. Ez egyrészt kifogyhatatlan téma, másrészt pedig a Teremtő, a túlvilág és a természet egy zsebben mozog. Ezek szorosan összefüggnek, és ezt a belső világot tudjuk kifejezni, megjeleníteni a zenénkkel.
KK: Milyen platformokon lehet meghallgatni benneteket? Azon kívül, hogy a CD lemezeket meg lehet vásárolni, amivel támogathatnak benneteket.
NL: Marci szerkesztette kiadvánnyá ezt a lemezt, és Papp Norbert festőművész festménye alapján készült a borító. Gyönyörű szép lett. Azért ajánlom, hogy vegyétek meg, mert kézbe lehet fogni.
Mindemellett minden online zenemegosztó platformon ott vagyunk. Ami streaming és külön kiemelnék, az a https://sajba.bandcamp.com/, ők közvetlenül a zenészeket támogatják.
S végül nagy-nagy szeretettel várunk mindenkit a pénteki koncertre!
Erről többet itt tudtok meg: https://www.facebook.com/events/1172753397040129
CD igénylés esetén írjatok a sajbamusic@gmail.com e-mail címre!
Online megjelenés pedig (ma): 2024.04.04. 14:04
itt: https://www.facebook.com/events/715228137197270?ref=newsfeed
Szöveg: Néder László és Fridrik Klaudia Bernadett
Fotók: Sajba