Kimenni még lehet, hazatérni már macerás bizonyos helyekről. Nem lesz budapesti ünnepség és tűzijáték augusztus 20-án, a nagymarosi Borünnep és (egyelőre úgy tűnik) a tűzijáték is elmarad. Járnak a vonatok és új hajójárat is indult a Dunakanyarban. Képekben mutatjuk a gyerektáborokat is és van egy félig tanulságos kerítésépítős sztori. Bónusz szúnyogirtós tudástár és vitaalap, valamint vasútpornó 1995-ből. Ez a Heti Szemle. a Kismarosi Kikiáltó közéleti összefoglalója.
Vírushelyzet: valószínűleg csendes lesz az augusztus vége is
Életbe léptek a belépési korlátozások a koronavírus járvány újbóli terjedése miatt. Az országos tisztifőorvos három kategóriába sorolja az országokat, a közepesen (sárga) és a súlyosan (piros) fertőzött országokból visszatérve karanténkötelezettsége van a magyaroknak. Egy vagy két negatív teszt kell ahhoz, hogy valaki elhagyhassa a hatósági karantént.
A legutóbbi napokban nálunk is emelkedik a napi új fertőzöttek száma, tegnap reggel már húsz fölötti új beteget regisztráltak. Az emelkedés Pest megyében is érezhető -legalábbis a számok alapján.
Döntött a kormány arról, hogy nem lesznek állami ünnepségek augusztus huszadikán, így a tűzijáték is elmarad. Egyéb tömegrendezvényekkel kapcsolatban egyelőre nincs döntés, az augusztus 15-e utánra átszervezett fesztiválok vagy akár csak a koncertek sorsa továbbra is bizonytalan. A zenészek az állami ünnepség törlését iránymutatónak tartják, tehát úgy gondolják, hogy lefújják a fesztiválokat is az állami ünnepségek után. Az idehaza is növekvő esetszám ebben a pillanatban szintén ebbe az irányba mutat.
Döntés július végén várható.
Kismaros: kerék, láb, kerítés
A helyére kerül a Béres út. A polgármester szerint az elmúlt húsz évben a nyomvonal folyamatosan vándorolt, így a 12-es úttól a Kisdunához vezető lejáró már egészen máshol húzódik, mint ahogy annak idején kimérték.A napokban meglett a földmérés eredménye, az önkormányzat most keresi a vállalkozót, aki megtisztítja az utat: az árok flórája ugyanis az eredeti nyomvonalat sűrűn benőtte.
Ha már útmenti növények: elindult egy átfogó karbantartási program, ami az utak szélén metszi a növényzetet.
Ha már azt útmente: nem ezt a tervet hagyta jóvá az önkormányzat erre a kerítésre. Sokkal beljebb kellene lennie az úttól.
Az építési módszer idehaza egy jellemző minta: alá kell íratni hozzá egy engedélyezhető tervet és aztán mást kell építeni helyette. A már felépült építményre kirótt bírság illetve a fennmaradási engedély ára gyakran megéri az építtetőnek, mert – mint ebben az esetben is – nagyobb lesz a használható telekméret. Nagyvállalkozók természetvédelmi területre építkeznek így, de örökpanorámás épület elé is sikerült már trollkodni fennmaradási engedéllyel. A hétköznapi ember általában marad a telkén, de áthágja a szabályokat. Ami közös, az a trükközés és annak a módja.
Ebben a konkrét esetben, miután az önkormányzat felhívta a figyelmet arra, hogy az a kerítés, nekitolva az úttestnek nem a legjobb helyen van és amúgy se erről szólt a korábbi terv, az építtető benyújtott egy újabbat településképi véleményezésre: ebben a tervben már koppra az úttestre tolva látható a kerítés. Úgy tudjuk, hogy ezt a főépítész elutasította.
A legújabb szabályok szerint bizonyos építkezésekre nem kell klasszikus értelemben vett engedély, hanem településképi véleményezésre kell benyújtani az illetékes önkormányzathoz. Ha aztán az építtető kicsit máshogy, máshová vagy mást épít, akkor az Építési Hatóság kötelezheti korrekcióra, bontathat vissza már elkészült építményt – de inkább fennmaradási engedélyt szoktak kapni a renitensek. Az egyszerű hibáknál ez életszerű is, de az önkényes vagy tudatos trollkodásnál sincsen szankció, ezzel pedig sokan visszaélnek.
Hibát véteni a legnagyobb jóindulattal is lehet. Előzze meg: ha kétségei merülnek fel, kérjen segítséget vagy állásfoglalást a főépítésztől hétfő délutánonként személyesen vagy a titkarsag@kismaros.hu emailen.
Közlekedésbiztonsági javaslat
Ne bicajozzanak a járdán! Főleg ne száguldozzanak ott bringával (rollerrel se)! A járda a gyalogosoké, ott a bicajt tolni kell. Valójában ez nem is javaslat, hanem ez a szabály. Ráadásul nem is ok nélküli, ostoba szabályozás, hanem alaposan átgondolt, jól indokolt szabály. Maguk a bicajosok gondolják így.
Tömegközlekedés: jár a vonat, indult a hajó
Megindult a vonatközlekedés Nagymaros és Szob között, egyelőre egy vágányon. A másik vágánynál még folytatják a júniusi intenzív esőzés okozta károk helyreállítását, várhatóan nyár végéig eltartanak a munkák. A Budapest-Vác-Szob vonalon módosított menetrenddel kell számolni.
Új hajójáratokat indít a Dunakanyarban a Mahart. A dunakanyari körjáratához kapcsolódva két új hajójáratot indítanak péntektől Esztergom és Zebegény között, illetve a Szentendre-Leányfalu-Tahitótfalu-Visegrád vonalon – ezt a dömösi kikötőben jelentette be a kormányszóvivő. Szentkirályi Alexandra elmondta, a rövidebb útvonalon naponta kétszer, a hosszabb járaton naponta egyszer indulnak hajók. A jegyár mindkét útvonalon 500 forint lesz, és az utazás megszakítható. A Mahart ügyvezetője elmondta, a dunakanyari körjárat népszerűségét mutatja, hogy a hétvégén négyezer utast szállítottak és a társaság készül egy harmadik hajó üzembe állítására is. A körjáratról azután döntött a társaság, hogy rövid idő alatt népszerű lett a Nagymaros és Zebegény közötti vonatpótló hajójárat, amelyet azért indítottak, mert június közepén kő- és sárlavina öntötte el a vasúti síneket és a közutat.
Szebb homlokok
Idén is kiírta az önkormányzat a homlokzat-felújítási pályázatot. Ennek a lényege, hogy a helyi védettség alatt álló épületek látható részeinek felújításához lehet támogatást igényelni, maximum egymillió forintig. A támogatás feltétele, hogy az eredeti homlokzatot állítja vissza a tulajdonos, illeszkedve az Arculati Kézikönyvben megfogalmazott elvekhez. A cél, hogy minél kevesebb lerobbant vagy annak tűnő régi ház legyen a látképben a falu frekventált területein.
Zzzzzzzzz, csatt! – a szűnyogirtásról
Itt elérhető a mindig aktuális szúnyoggyérítési térkép a Katasztrófavédelem honlapján.
Dóka Imre az Országos Katasztrófavédelmi főigazgatóság helyettes szóvivője a szúnyogirtással kapcsolatban a Manna FM-en nemrég azt mondta, hogy azt idéntől már csak olyan szerekkel végzik, amelyek nem károsak sem más bogárra, sem az emlősökre – így az emberre sem. A repülőgépes szórás viszont megszűnt, már csak az éjjel érkező, titokzatos felhőt eregető járművekről irtják a vérszívókat. A szúnyogot a Katasztrófavédelem irtja, a linkelt hangban 25:08-tól kezdődik az érdemi rész.
Az irtás ellenzőinek, az alternatív irtási módokat előnyben részesítőknek is van csemege: a szórás veszélyeiről a G7 írt egy jó összefoglalót, amelyben némiképp árnyalja a Katasztrófavédelem álláspontját.
Csillagjáró táborok képpel
Videón a kismarosi vasútállomás 25 évvel ezelőttről
Hivert Gábor tett közzé egy linket nemrég, amiben beutazhatjuk a Vác-Szob vasútvonal egy részét a vonat pilótafülkéjéből. A videó érdekessége, hogy olyan rég készült, amikor meg nem volt felüljáró Kismaroson a vasútállomáson. Az utazás is érdekes, a videóban 6:50-környékén éri el Kismaros határát a szerelvény.